Skip to main content
  • Podstawowy Rachunek Płatniczy

    Podstawowy Rachunek Płatniczy

    Podstawowy Rachunek Płatniczy (PRP) to rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy prowadzony w walucie polskiej jako rachunek indywidualny, zapewniający dostęp do systemu bankowości elektronicznej Banku oraz karty debetowej, dostępnej tylko dla Posiadacza rachunku.

    PRP jest przeznaczony dla Klientów, którzy nie posiadają w żadnym banku rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego w walucie polskiej.

    Posiadacz Podstawowego Rachunku Płatniczego otrzyma:

    0 zł za prowadzenie rachunku
    0 zł za wydanie/wznowienie i obsługę karty debetowej
    0 zł za pierwszych 5 w miesiącu przelewów krajowych w PLN (nie wliczając w to przelewów wewnętrznych, przelewów w systemie SORBNET i Express ELIXIR), w tym realizacji zlecenia stałego
    0 zł za pierwszych 5 w miesiącu wypłat kartą debetową w bankomatach obcych* na terenie RP

    *bankomaty inne niż bankomaty wymienione na stronie internetowej Banku  które są traktowane jak bankomaty własne z zerową opłatą za wypłatę z nich gotówki przy użyciu karty debetowej

    Ważne informacje:

    • brak możliwości otwarcia rachunku wspólnego
    • nie można skorzystać z kredytu w rachunku ani z kredytu Debetowego
    • do rachunku Bank wydaje tylko jedną kartę płatniczą zbliżeniową MasterCard
    • brak możliwości wydania karty płatniczej dla pełnomocnika
    • karta wydawana do PRP ma ograniczony zasięg, przy pomocy karty nie można płacić i wypłacać gotówki poza państwami członkowskimi o których mowa w Ustawie o usługach płatniczych, ani wykonywać przelewów poza te kraje

    Podstawowy Rachunek Płatniczy jest darmowy w zakresie określonym w Ustawie o usługach płatniczych. W pozostałym zakresie za czynności związane z obsługą rachunku pobierane są prowizje i opłaty zgodnie z "Taryfą opłat i prowizji produktów bankowych".

    Prowizje / Oprocentowanie

    Przydatne informacje

    Informacje dodatkowe

    1. W jaki sposób bank zweryfikuje posiadanie rachunku ror w innym banku?

    Zgodnie z założeniami Ustawy o usługach płatniczych PRP jest przeznaczony dla konsumentów, dla których żaden dostawca (bank, SKOK) w ramach działalności prowadzonej na terytorium RP nie prowadzi innego rachunku płatniczego w PLN umozliwiającego wykonywanie transakcji, o których mowa w Ustawie.

    Powyższa Ustawa  daje bankom możliwość sprawdzenia czy Klient ubiegający się o otwarcie Podstawowego Rachunku Płatniczego posiada w innym banku rachunek ror w dedykowanej do tego celu Centralnej Informacji o rachunkach o której mowa w art. 92bb Ustawy Prawo bankowe.

    2. Czy Podstawowy Rachunek Płatniczy może być rachunkiem wspólnym?

    Nie może, PRP prowadzony jest tylko jako rachunek indywidualny.

    3. Dlaczego karta bankomatowa nie działa na całym świecie?

    Zgodnie z Ustawą, w przypadku PRP transakcje płatnicze mogą być wykonywane jedynie na terytorium państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dlatego jeśli będziesz planować wyjazd na granicę sprawdź czy w docelowym miejscu będziesz mógł posłużyć się kartą.

    4. Czy do PRP mogę ustanowić pełnomocnika?

    Tak.

    5. Czy jest możliwe wydanie karty płatniczej dla pełnomocnika?

    Nie, ponieważ do PRP wydawana jest tylko jedna karta płatnicza.

    6. Czy mogę obsługiwać PRP poprzez Internet Banking?

    Tak.

    7. Czy Bank może odmówić otwarcia Podstawowego Rachunku Płatniczego?

    Tak, przesłankami do odmowy otwarcia rachunku są nimi mi.n.:

    • uzasadnione względy ostrożnościowe wynikające z podejrzenia popełnienia przestępstwa, o którym mowa w art. 165a lub art. 299 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2016 r. poz. 1137), zwanej dalej „Kodeksem karnym”
    • posiadanie przez Bank uprawdopodobnionej informacji o udziale konsumenta w przestępstwie popełnionym z wykorzystaniem rachunku płatniczego/uprawdopodobnionej informacji, że środki, które mają być zgromadzone na rachunku, pochodzą z przestępstwa
    • konsument jest stroną umowy o prowadzenie rachunku płatniczego zawartej z innym bankiem/SKOK*, w ramach działalności wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, umożliwiającego wykonywanie transakcji przypisanych do Podstawowego Rachunku Płatniczego
    • dane identyfikacyjne konsumenta są zgodne z danymi osób znajdującymi się na międzynarodowych listach sankcyjnych lub Liście ostrzeżeń publicznych KNF publikowanej na podstawie art. 6b ust. 4 ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym
    • konsument nie posiada ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość
    • wcześniejsza umowa rachunku płatniczego zawarta między Bankiem a konsumentem została rozwiązana ze względu na rażące naruszenie jej postanowień przez konsumenta
    • konsument nie przebywa legalnie na terytorium państwa członkowskiego
    • konsument nie podał adresu zamieszkania lub innego adresu korespondencyjnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

    8. Czy do PRP mogę uruchomić kredyt w rachunku?

    Nie, ponieważ Ustawa o usługach płatniczych nakłada zakaz łączenia PRP z produktami kredytowymi.

    9. Czy mogę korzystać z PRP zaraz po złożeniu wniosku o otwarcie rachunku?

    Nie, ponieważ zgodnie z Ustawą Bank otwiera rachunek niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania kompletnego wniosku o zawarcie umowy PRP

    10. Czy wniosek o otwarcie PRP mam złożyć osobiście czy mogę wysłać do Banku elektronicznie?

    Wniosek o zawarcie umowy PRP należy złożyć osobiście w placówce Banku.

    Oddział w Białymstoku

    Bankomat 24h
    ul. Suraska 3A, 15-093 Białystok, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00-16.45

    Dyrektor tel. 85 678-57-85
    Sala operacyjna tel. 85 662-34-84, 85 748-93-12, 85 678-57-86
    Kredyty podmioty gospodarcze tel. 85 653-88-65, 85 664-32-01

    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Oddział w Ełku

    Bankomat 24h
    ul. Słowackiego 21A, 19-300 Ełk, warmińsko-mazurskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.30-16.15

    Dyrektor tel. 87 610-46-43
    Sala operacyjna tel. 87 610-12-16, 87 610-46-42
    Kredyty podmioty gospodarcze tel. 87 621-38-09

    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Oddział w Zabłudowie

    Bankomat 24h
    ul. Surażska 2,16-060 Zabłudów, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.00-16.45

    Dyrektor tel. 85 717-07-00
    Sala operacyjna tel. 85 717-09-07, 85 717-09-08
    Kredyty tel. 85 653-92-57, 85 653-92-97, 85 718-86-89

    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Filia w Białymstoku

    Bankomat 24h
    ul. Jurowiecka 1 lok. 0.41, 15-101 Białystok, podlaskie

    Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek 8.30-16.15

    tel. 85 654-59-01, 85 664-32-75, 85 710-34-40
    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    SIEDZIBA BANKU

    ul. Surażska 2
    16-060 Zabłudów
    podlaskie

    CENTRALA BANKU

    ul. Suraska 3A
    15-093 Białystok
    podlaskie

    Sekretariat
    tel. 85 678 57 70
    adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Znajdziesz nas też tutaj