Informujemy, iż w ostatnim czasie zanotowano próby wyłudzenia danych poprzez oszustów podszywających się pod numer Infolinii Banku BPS - ataki typu Voice Phishing. Możliwe jest to dzięki technice zwanej spoofingowi. Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym Infolinię Banku BPS. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem systemów bezpieczeństwa po stronie Banku.
Schemat działania przestępców:
- przestępcy dzwonią do Klienta banku spółdzielczego z numeru Infolinii Banku BPS tj. 801 321 456 lub 86 215 50 00;
- osoba dzwoniąca posiada ukraiński akcent i przedstawia się jako pracownik Banku;
- prawdopodobnie oszust będzie znał imię i nazwisko Klienta, a może nawet jego adres, który znajdzie w Internecie;
- rozmowa będzie dotyczyła zablokowania przelewu wykonanego przez Klienta lub dokonania transakcji kartą, aby pod pretekstem usprawnienia komunikacji z Bankiem lub usunięcia wirusa, przekonać Klienta do zainstalowania aplikacji, która przejmie kontrolę nad urządzeniem Klienta;
- osoba dzwoniąca może także próbować wyłudzić dane do logowania do bankowości internetowej lub dane odnośnie karty płatniczej;
- podanie danych wrażliwych lub zainstalowanie ww. aplikacji może prowadzić do utraty środków z rachunku.
Zasady bezpieczeństwa dla Klientów:
- Infolinia Banku BPS nie wykonuje połączeń wychodzących z numeru 801 321 456;
- Infolinia Banku BPS obsługuje Klientów banków spółdzielczych tylko w zakresie kart płatniczych.
- Pracownicy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w Banku nigdy nie kontaktują się bezpośrednio z klientami.
- Nigdy nie podawaj przez telefon pełnego loginu do bankowości internetowej lub pełnego numeru karty.
- Nigdy nie podawaj przez telefon hasła do bankowości internetowe lub trzy cyfrowego kodu z karty CVV;
- Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania by poprawić dostępność usług bankowych.
- Poproś rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, jeżeli ich sam nie podał. Pracownicy Infolinii Banku BPS przedstawiają się już na początku rozmowy.
- Pod żadnym pozorem nie przekazuj telefonicznie kodów z SMS-ów autoryzacyjnych.
- Zachowaj ostrożność, jeżeli rozmówca wywiera na Tobie presję czasu. W pośpiechu dużo łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za konsultanta, rozłącz się i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub zadzwonić na Infolinię Banku BPS pod numer wskazany na karcie.